رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان ۱۶ ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | خراسان رضوی سال گذشته رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟ ۵ ماده غذایی که مصرف منظم آنها به افزایش هوش کمک می‌کند ویزیت‌های نجومی روانشناسان | از ۳۵۰ هزارتومان تا ۲ میلیون تومان! کلاس‌های دانشگاه‌ها تعطیل شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره + جدول اهمیت خوردن صبحانه برای دانش‌آموزان | کودکان به چه ویتامینی نیاز دارند؟
سرخط خبرها

تراژدی «پیروز» | از تولد تا مرگ یوزپلنگ محبوب ایرانی + فیلم و عکس

  • کد خبر: ۱۵۲۵۶۱
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
  • ۳
تراژدی «پیروز» | از تولد تا مرگ یوزپلنگ محبوب ایرانی  + فیلم و عکس
پیروز، یوزپلنگ ۱۰ ماهه ایرانی بود که صبح امروز براثر نارسایی کلیوی تلف شد.

به گزارش شهرآرانیوز، دهم اردیبهشت سال ۱۴۰۱ بود که خبر متولد شدن سه توله یوز که فرزند "ایران " و "فیروز" بودند باعث خوشحالی مردم ایران به ویژه دوست داران محیط زیست شد. این خوشحالی البته طولی نکشید چراکه مادر، توله‌ها را تحویل نمی‌گرفت. این اول ماجرا بود، مراحل شناساندن توله‌ها به مادر سه روزی طول کشید، اما نتیجه نداد و به علت سرد بودن هوا توله‌ها دیگر از مادر جدا و در شرایط قرنطینه قرار گرفتند و غذا دهی دستی آغاز شد.

تعداد بازدید : 987

تولد سه توله یوز ایرانی با سزارین

دکتر بهرنگ اکرامی، دامپزشک جراح یوزپلنگ «ایران» ضمن تشریح فرآیند زایمان این یوز ایرانی گفته بود: من تمام توصیه‌های لازم برای تهیه امکانات ویژه جهت زایمان «ایران» را به مسئولان اداره کل محیط زیست سمنان و سازمان محیط زیست ارائه کرده بودم، اما متاسفانه بسیاری از برنامه‌هایی که من به آقایان ارائه دادم، در عمل اجرایی نشد. مسئولیت عدم اجرای این برنامه‌ها نیز با بنده نیست و یا با مدیرکل محیط زیست سمنان (بهرام علی ظاهری) یا با معاون محیط زیست طبیعی سازمان (حسن اکبری) است، چون من همه توصیه‌های لازم را به آقایان انجام داده بودم و این موارد را به صورت مکتوب در اختیار دارم. همچنین همکاران دامپزشک بدانند که هر کس دیگری به جای من قرار بود سزارین «ایران» را انجام دهد، قطعا یوزپلنگ مادر تلف می‌شد.

تراژدی «پیروز» | از تولد تا مرگ یوزپلنگ محبوب ایرانی  + فیلم و عکس

یوزپلنگ گونه‌ای حساس و منحصر به‌فرد است و به همین دلیل نگهداری از توله‌های آن نیز کار دشواری است؛ با توجه به اینکه تجربه‌ای هم در این زمینه در کشور وجود نداشت، اولین توله یوز در ۱۴ اردیبهشت یعنی سه روز پس از به تولد از بین رفت، با اعلام این خبر نگرانی‌ها بیشتر شد و همانطور که انتظار می‌رفت، دومین توله یوز نیز ۲ هفته بعد یعنی در ۲۸ اردیبهشت ماه تلف شد.

تدابیر ویژه برای نگهداری از "پیروز"

این موضوع سبب افزایش نگرانی ها درخصوص تلف شدن توله سوم شد که پس از آن سازمان حفاظت محیط زیست، یک دامپزشک متخصص یوزپلنگ‌ها از آفریقا را دعوت کرد؛ پیتر کالدول به ایران آمد و ۵ روز شرایط توله سوم را زیر نظر گرفت، شیر و مکمل‌های مخصوصی را با خود آورد و تیمارگر توله شروع به تغذیه کردن توله با این مواد کرد.

همه چیز درباره پیروز، یوزپلنگ ایرانی + فیلم و عکس

سپس توله‌ای که فقط ۳۰۰ گرم بود جان گرفت و شروع به رشد کرد و نامش را "پیروز" گذاشتند، چون از دو برادر دیگر خود قوی‌تر بود و توانسته بود مشکلات و بی مادری را پشت سر بگذارد؛ در نهایت او از توران در سمنان به پردیسان در تهران منتقل شد و سپس از آن یک تیمارگر ( به نام علیرضا شهرداری) به صورت شبانه روزی به مراقبت از پیروز پرداخت، و این توله یوز تا آخرین روز زندگی اش در پردیسان نگهداری شد؛ در این مدت فراز و فرود‌های زیادی را تجربه کرد، اما از همه آن‌ها جان سالم به در برد.

تعداد بازدید : 511

بیماری کلیوی "پیروز" و خبر تلخ تلف شدنش

با وجود تمام مشکلات، پیروز به ۱۰ ماهگی رسید در تمام این مدت گویی تمام ایران همدل با تیمارگرش نگران وضعیت این توله بودند و مدام سلامتی حیوان را دنبال می‌کردند، اما هفته گذشته خبر رسید که وضعیت پیروز خوب نیست و به بیمارستان منتقل شده است، البته از همان ابتدا کارشناسان معتقد بودند که، چون از شیر مادر تغذیه نکرده است بنابراین سیستم ایمنی بدنش آنطور که باید قوی نمی‌شود و در برابر بیماری‌ها شکننده و ضعیف خواهد بود، اکنون این گفته به حقیقت پیوست و پیروز در دامپزشکی مرکزی بستری شد.

تراژدی «پیروز» | از تولد تا مرگ یوزپلنگ محبوب ایرانی  + فیلم و عکس

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست در این خصوص اعلام کرده بود: به دنبال یبوست مزمن و مشکلات گوارشی پیروز توله یوز نر بوستان پردیسان، با مشورت کارشناسان داخلی و خارجی، این توله یوز شامگاه جمعه (پنجم اسفند) به بیمارستان دامپزشکی مرکزی انتقال یافت.

غلامرضا ابدالی گفته بود: با توجه به رادیولوژی، سونوگرافی و آزمایش‌هایی که انجام شد، موضوع انسداد روده‌ها که قبلا مطرح شده بود، منتفی شد، اما مشکل دفع در سیستم گوارش وجود دارد، پارامتر‌های خونی و دفع حیوان نیز در آزمایشات لازم بررسی شد و اشکالاتی در کلیه و پارامتر‌های خونی مشاهده شد که موضوع توسط تیم دامپزشکی بررسی و اقدامات لازم در حال انجام است؛ با توجه به توصیه‌های دامپزشکان معالج، تصمیم گرفته شد تا این حیوان همچنان تحت نظر در بیمارستان دامپزشکی باقی بماند که امیدواریم با اقدامات درمانی شرایط به حالت عادی برگردد.

تعداد بازدید : 514

طی روزهای گذشته نیز بیمارستان دامپزشکی مرکزی که پیروز در آن بستری است با انتشار ویدیوئی اعلام کرد که یکشنبه ۷ اسفندماه وضعیت پیروز در مقایسه با روز‌های قبل اندکی بهتر شده، اما هنوز به ثبات نرسیده است، تفاوت پیروز امروز نسبت به روز‌های قبل این است که خودش توانست مقداری آب بخورد، بر این اساس شب گذشته تصمیم بر دیالیر پیروز گرفته شد که رییس بیمارستان دامپزشکی مرکزی دراین باره در ویدیویی درباره وضعیت پیروز توضیح داده بود که دیالیز پیروز توله یوز پردیسان آغاز شده و در حال انجام است.

پیروز تنها بازمانده از سه توله یوز ایرانی، اما دوام نیاورد و صبح سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ تلف شد. البته پس از این خبر تلخ، اعلام شد که مادر پیروز بار دیگر باردار است.


در ادامه حتما بخوانید

اظهارات دامپزشک سازمان حفاظت محیط زیست درباره علت مرگ «پیروز»

آیا با مرگ پیروز، نسل یوزپلنگ ایرانی منقرض شد؟

آیا تاکسیدرمی پیروز کاری قانونی است؟

مادر پیروز دوباره باردار است

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
0
1
اب
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
0
1
اخی طفلی چقدرنارحت کننده..
باورم نمیشه یعنی همین چن وقت پیش این اتفاق افتاده..
مهدیه محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
0
1
واییییییییییی خیلی خیلی ناراحت شدم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->